Wanneer je een nieuwe website gaat maken voor je bedrijf is het altijd lastig te bedenken wat je er precies aan inhoud op gaat zetten. De valkuil is dat velen te ingewikkeld denken en het daadwerkelijk online zetten hierdoor onnodig lang uitstellen. Aan mij wordt vaak gevraagd wat aangeleverd moet worden, dus ik dacht laat ik het minimaal benodigde lijstje maar eens met iedereen delen.

Dus maak het jezelf niet te moeilijk. Begin met deze basis, die kun je later, als je website online staat, altijd nog verder uitbreiden.

Minimale benodigdheden voor de 1e opzet van je website:

  • Homepage
  • Diensten
  • Over
  • Blog/nieuws
  • Contact
  • Extra’s zoals algemene voorwaarden en privacyverklaring

Homepage
Korte intro met beschrijving van je belangrijkste diensten met USP’s
Indien mogelijk beschrijven vanuit welke probleemsituatie je iemand kunt helpen naar een oplossing

Korte intro wie je bent en waarom je doet wat je doet
Voor wie doe je wat je doet?
Hoe kunnen mensen contact opnemen?

Dienstenpagina:
Overzicht van je diensten, evt. met onderliggende pagina’s waarop je verdere details per dienst bespreekt.

Het liefst gelijk met tarieven, of in ieder geval een indicatie daarvan. Mensen surfen vaak verder als ze geen tarieven of prijsindicatie kunnen vinden. Het kost teveel moeite om dit overal handmatig aan te vragen.
Werk je altijd met offertes? Iets simpels als vanaf € … vermelden kan al helpen.

Over pagina:
Info over wie je bent en wat je doet, en natuurlijk waarom je doet wat je doet. Wat maakt jou de juiste keuze voor jouw klant?

Je potentiële klanten verwachten uiteraard ook een foto van jezelf, je team en/of je locatie. Laat jezelf zien!

Blog / nieuws / artikelen:
Een overzicht van het laatste nieuws en / of blogs of artikelen. Belangrijk om hiermee je website actueel te houden. Zoekmachines stellen dit vaak ook zeer op prijs, wanneer je blogs met de juiste trefwoorden schrijft kun je hiermee goed gevonden worden.

Weet je niet waar je over moet schrijven? Houd dan eens een lijstje bij met vragen die klanten stellen. Werk die vragen vervolgens uit tot blogs.

Contact pagina:
Hoe kunnen mensen het beste contact opnemen?

Optioneel met contactformulier, hoewel ik altijd ook een gewone vermelding van je contactgegevens zou vermelden. Niet iedereen verstuurt zijn/haar gegevens graag via zo’n formulier.

Deze pagina kun je eventueel ook aanvullen met informatie over je locatie + aanwijzingen voor de bereikbaarheid daarvan. Denk ook b.v. aan een Google Maps kaartje.

Extra (optioneel):
Algemene voorwaarden en een privacyverklaring

Ik hoop dat jij er ook iets aan hebt om een begin te maken met de inhoud voor je website!

Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter