Omdat ik vaak vragen krijg over het optimaliseren van websites wil ik deze ook graag via mijn blog beantwoorden. Deze keer een artikel over het gebruik en belang van keywords (trefwoorden) op je website.
 

Meta-tag keywords nu wel of niet gebruiken?

De trefwoorden zijn niet meer zo belangrijk, officieel kijkt Google daar niet eens meer naar, maar het kan handig zijn om ze op te nemen voor de andere, kleinere, zoekmachines. Belangrijk is vooral de woorden te gebruiken die je ook echt in je tekst gebruikt. Dus als je het in je tekst over coaching hebt noem je het in je keywords ook zo en niet therapie bijvoorbeeld. In het verleden zag je nog wel eens dat mensen tientallen of zelfs honderden trefwoorden in hun keyword-metatag plaatsten, dat heeft sowieso geen zin. Beperk je liever tot de meest relevante trefwoorden.

 

En hoe zit het dan met de titel?

Belangrijker is het om 1 of 2 keywords die je belangrijk vind per pagina in je titel en meta-description terug te laten komen. Dat is in WordPress bijvoorbeeld handig te controleren met de SEO tool van Yoast die ik standaard installeer. Meest ideaal is je trefwoord vooraan plaatsen, daarna eventueel de categorie en tenslotte pas je sitenaam. Een voorbeeld zoals ik het zou kunnen gebruiken: “Maatwerk theme – Websites – Marjon Saft”

 

En de meta-description?

Gebruik een call-to-action in je meta-description, deze tekst bepaalt namelijk vaak of een gebruiker naar je site doorklikt of toch liever op een ander resultaat klikt. Het kan zelfs zo zijn dat een 3e plaats in de zoekresultaten meer bezoekers trekt doordat deze een betere description heeft gebruikt. De vraag die je in je achterhoofd moet houden bij het schrijven van de meta-desciption is de volgende: “Waarom zou ik op deze link klikken? Wat is is hier anders dan bij de andere resultaten?” Als je deze vraag vanuit de bezoeker probeert te beantwoorden en daar een uniek antwoord op weet te geven heb je een grotere kans dat de bezoeker juist op jouw link klikt.

 

Het belangrijkste: Schrijf voor je bezoeker!

Ik geloof er heilig in dat de content en gebruikerservaring echt het allerbelangrijkst zijn, want voor wie maak je de website nu eigenlijk? Voor de bezoeker toch? Schrijf unieke teksten die de bezoeker bieden wat ze zoeken. Zorg voor een makkelijk te navigeren site. Zoekmachines willen het beste voor de zoekers boven water toveren, dus als ze doorhebben dat bezoekers blij worden van je site, zullen ze dat belonen met een hogere positie. Je kunt het met optimalisatie wel wat versterken, maar ga geen rare trucs uithalen want op een gegeven moment hebben ze dat weer door en heeft het geen resultaat meer.

 

Monitoren en bijsturen

Zoekmachineoptimalisatie heeft een langetermijnstrategie nodig. Ik raad je aan om je webstatistieken goed in de gaten te houden. Plan 1x in de zoveel tijd een moment in je agenda om er even voor te gaan zitten. Op welke pagina’s komen je bezoekers bijvoorbeeld binnen en met welke zoekwoorden? Waar haken bezoekers af? Kijk in zo’n geval of je kunt bedenken waarom ze juist daar afhaken, geef je bijvoorbeeld niet genoeg informatie of werkt de pagina misschien niet helemaal naar behoren? Kan je bezoeker makkelijk doorklikken naar meer informatie? Pas zonodig de pagina’s aan, schrijf even in je agenda of een tekstbestandje wat de huidige situatie is, wat je gedaan hebt en kijk later of de wijziging een verbetering in resultaat opgeleverd heeft.

 

Advies nodig?

Heb je hier zelf geen tijd voor of wil je advies over je specifieke situatie? Neem gerust contact op voor meer informatie of een vrijblijvende offerte, bijvoorbeeld voor een onderhoudsabonnement.

Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter