Als je klanten aan je wilt binden moet je af van het idee dat het NU moet!
Ik had latente interesse in dienst X, zag het ergens voorbij komen en ik vroeg me af wat de voordelen zouden zijn en of ik er iets aan zou hebben. Op de website van het bedrijf zag ik dat je een proefexemplaar kon aanvragen. De perfecte manier om kennis te maken met het product, zo kun je een goed oordeel vormen. Het begon dus goed!
Rapport ontvangen, het zag er goed uit en daarna werd ik uiteraard nagebeld door iemand van de organisatie. Bij navraag bleken de prijzen ook acceptabel. Alleen omdat ik op het moment nog meer investeringen moet doen, besloot ik voor mezelf om deze dienst nog even uit te stellen. Het gaat tenslotte om prioriteiten stellen, toch?
Wel interesse, maar niet nu…
Toen ik tegen de verkoper zei dat ik wel interesse had in de dienst, maar niet NU omdat ik nog andere prioriteiten had, merkte ik dat hij het gesprek zo snel mogelijk af wilde kappen. Toen ik dit gevoel kreeg, merkte ik dat mijn zin om met deze organisatie in zee te gaan gelijk wegvloeide. Van een enthousiaste verkoper had ik ineens iemand die kortaf en bot werd en het gesprek duidelijk wilde beëindigen.
Ik snap dat verkopers op bepaalde targets worden beoordeeld. Je kunt op deze manier de mensen die snel beslissen misschien overhalen, maar je stuurt de mensen die nog even na willen denken en iets meer tijd nodig hebben eigenlijk alleen maar heel ver van je af. Ik heb nu zo mijn twijfels of ik nog wel klant wil worden bij zo’n onpersoonlijk bedrijf.
Mijn tips aan verkopers die bepaalde targets moeten halen
Zie je klanten ten eerste weer eens als mens in plaats van omzetgetal!
- Je moet mensen de tijd gunnen om een keuze te maken, soms hoort daar wat bezinningstijd bij.
- Vergeet niet dat jouw dienst of product slechts 1 van de vele keuzes in het leven van de klant is, er zijn nog vele andere zaken die allemaal hun portie aandacht vragen en soms gewoon belangrijker zijn, PUNT
- Probeer in plaats van te pushen een laagdrempelig opvolgmoment te creëren, door te vragen of je de klant nieuws / tips mag toesturen wanneer deze er zijn. Zo kun je ze met bijvoorbeeld een nieuwsbrief op de hoogte houden.
- Of vraag gewoon wanneer het waarschijnlijk wel aan de orde is, ook al is dat pas over een jaar of zelfs langer. Zet een reminder in je agenda en bel of mail de klant tegen die tijd nog eens.
Uiteindelijk draait alles om interesse in de behoefte en wensen van de klant. Niet om jouw omzettarget van dit moment.