Onbekend maakt onbemind, dus zorg snel voor de eerste groep likes, de rest volgt daarna.
Eerst bekenden als “eerste schapen over de dam”
Promotie van je Facebookpagina zul je in eerste instantie het meest in je directe bekendenkring doen.
Wie van je familie of vrienden zou de pagina bijvoorbeeld interessant kunnen vinden? Nodig ze uit! Verder zijn je vaste klanten meestal ook gewillige eerste Facebook volgers. Nodig deze groepen mensen alvast uit, al dan niet persoonlijk.
Geef ruchtbaarheid aan je pagina
Verder moet je op zoveel mogelijk manieren duidelijk maken dat je een Facebook pagina hebt, heb je bijvoorbeeld al aan de volgende manieren gedacht?
- Verwijzing naar je pagina in je email handtekening
- Aankondiging in je email nieuwsbrief
- Twitter erover (met link naar je pagina!)
- Linkedin connecties uitnodigen
- Vermelden in LinkedIn discussies (waar relevant)
- Vermelding op je website
- Flyers, visitekaartjes en andere offline uitingen
- Wees creatief!
Wees actief
Op Facebook zelf kun je als pagina reageren op berichten van andere pagina’s. Ook kun je andere pagina’s volgen. Ze zien je pagina dan in hun meldingen voorbij komen en worden op die manier geattendeerd op jouw pagina.
En vergeet je ook niet te reageren op reacties van mensen die je pagina leuk vinden of vragen stellen? Een simpel ‘dank je wel’ kan soms al erg gewaardeerd worden.
Facebook ads
Wil je nog meer bekendheid creëren? Probeer het dan eens met Facebook advertenties. Bijvoorbeeld een “vind ik leuk” campagne. Je kunt zelf het dagelijkse budget en je doelgroep bepalen. Op die manier wordt je pagina onder de aandacht gebracht bij mensen uit je doelgroep die je pagina nog helemaal niet kennen.
Acties
Een andere manier om likes te verzamelen is met behulp van acties. Een paar voorbeelden:
- Winactie, verloot onder je volgers iets relevants
- Pagina met unieke content waar alleen fans toegang hebben
- Stel vragen, vraag naar de mening van je fans
Belangrijkste punt
Boven alles is het natuurlijk wel van belang om alvast interessante inhoud aan te bieden op je pagina zodat mensen kunnen zien wat voor berichten ze kunnen verwachten als ze je pagina gaan volgen. En ook als ze je eenmaal volgen zorg dat je interessante content blijft leveren. Liefst informatie die ze alleen bij jou vandaan kunnen halen!
Bedankt voor dit nuttige artikel! 🙂
Mvg
Kees W.
Hoi Kees, Graag gedaan, blij dat je er iets aan hebt! Groetjes, Marjon
Goede tips, zelf heb ik ook likes gekocht voor mijn Facebook pagina. Je zag dat na het likes kopen steeds meer mensen het gingen liken. Goede tip, ik heb mijn likes van http://meer-likes.nl echt een aanrader!
Hoi Arnoud, bedankt voor je aanvulling. In principe ben ik zelf niet zo’n voorstander van het kopen van likes (dit noem ik ook niet in mijn blog, ik heb het alleen over gewoon adverteren). Maar in sommige gevallen kan ik me wel voorstellen dat het handig kan zijn, het kan natuurlijk net een mooi beginnetje zijn want 10 likes staat natuurlijk erg ‘net gestart’.
Toch wil ik het belang van relevante likes benadrukken. Je kunt beter 100 mensen hebben die je volgen waarbij je met 50% interactie hebt dan 1000 mensen met slechts 5% interactie naar mijn idee…
Nouja, beginnen 1000 mensen waarvan je maar met 5% interactie hebt is niet zo erg als het ervoor zorgt dat je binnen een kortere tijd 2000 mensen hebt waarmee je 50% interactie hebt.
Dat is dan wel weer waar, bedankt voor je toevoeging 😉
Ik probeer alleen altijd te benadrukken dat je je niet blind moet staren op alleen het aantal likes!