Hoe kun je beter gevonden worden in Google?

techniek-inhoud-populariteitEr zouden zoveel trucjes zijn om hoger in Google te komen. De vraag is echter: Voor hoe lang? Ik geloof in goede content gegoten in een website die technisch geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dat zorgt voor tevreden bezoekers en goede posities op de lange termijn.

 

Zoekmachine optimalisatie

Een goede website met goede content is de basis voor zoekmachine optimalisatie, of Search Engine Optimalisation (SEO) zoals het internationaal genoemd wordt. Zelf noem ik het eigenlijk liever website optimalisatie, omdat alles draait om een website die zo goed mogelijk gemaakt is voor de gebruiker.

Samengevat draait zoekmachine optimalisatie om het volgende;

Techniek

  • Website toegankelijkheid voor zoekmachinerobots
  • Leesbare URL’s (URL = het internetadres dat bovenin je browser staat)
  • Gebruik van trefwoorden in de titels, tags, etc.
  • Snelheid van de website
  • Veiligheid van de website, worden gegevens betrouwbaar verzonden?
  • Gebruik je doorverwijzingen (redirects) wanneer de URL’s wijzigen?
    Daarmee geef je opgebouwde waarde door en nog belangrijker: stuur je je bezoekers door naar het nieuwe adres.

Inhoud

  • Voor de doelgroep goed leesbare inhoud
  • Hoge kwaliteit en originele inhoud (laat zien dat je expert bent!)
  • Visueel aantrekkelijk en overzichtelijk gepresenteerd
  • Betrouwbare uitstraling
  • Juist gebruik van zoektermen in de tekst
  • Unieke inhoud, dubbele inhoud voorkomen

Populariteit

  • Links naar de website
  • Reputatie van verwijzende sites
  • Wat wordt er gezegd over de site en door wie?
  • Bezoekersgedrag op de website zelf
  • Social media vermeldingen

Natuurlijk is het ook nog afhankelijk van je branche, hoeveel concurrentie er is, hoe actief je concurrentie met SEO bezig is, etc. Maar als je bovenstaande zaken allemaal goed op orde hebt maak je in ieder geval meer kans om goed gevonden te worden in de zoekmachines. Succes!