Na alle paniekzaaierij van webdesign- en marketingbureaus omtrent 21 april nu eens tijd voor een nuchtere blik op wat er nu echt aan de hand is. Het is altijd wel grappig om te zien hoe een aangekondigde update van Google door velen wordt aangegrepen als kans om mensen bang te maken dat ze straks niet meer gevonden worden. Het is op zich een slimme marketingstunt 😉 Ik hou zelf alleen niet van bangmakerij en breng de zaken liever wat objectiever, daarom mijn visie op wat er nu precies aan de hand is.
Vindbaarheid in Google
De vindbaarheid in Google is in de basis eigenlijk vrij logisch en al heel lang hetzelfde. De missie van Google is namelijk om (be)zoekers de juiste resultaten voor te schotelen. In principe is iemand die iets zoekt een ‘klant’ van Google. Als de zoeker tevreden is met wat hij of zij gevonden heeft heeft Google z’n werk goed gedaan. Krijg je geen goede resultaten via Google dan ga je op een gegeven moment op zoek naar een andere aanbieder om informatie te vinden. Uiteraard wil Google je niet kwijt als klant en zullen ze er alles aan doen om de zoekresultaten zo relevant mogelijk te houden. Hiervoor kijken ze naar verschillende factoren, de zogenaamde ranking-factoren. Heel in het kort komt het er op neer dat als jij de bezoeker datgene biedt wat hij of zij zoekt dat Google jouw resultaat zal tonen bij die specifieke zoekopdracht.
Deze ranking-factoren zijn vaak te manipuleren waardoor je met slimme trucs hoger in Google kunt komen. Toch blijft Google deze continu verbeteren om de resultaten zo eerlijk mogelijk te houden. Vandaar dat ze vaak updates in hun algoritmen doorvoeren. Het is een beetje een kat en muisspel tussen Google en de marketeers / websitebeheerders. Het leuke is dat als je je alleen op eerlijke zoekmachineoptimalisatie richt je in principe niets te vrezen hebt van updates, je richt je daarmee namelijk op een zo goed mogelijke ervaring voor de bezoeker en dat is hetzelfde doel als Google voor ogen heeft. De oneerlijk verkregen resultaten probeert Google er telkens weer uit te filteren.
Maar wat is er dan aan de hand met de update vanaf 21 april 2015?
Vanaf 21 april zal Google de mobielvriendelijkheid van websites meenemen als ranking-factor. Dit doen ze natuurlijk al langer, maar nu dus officieel.
Wat Google hier zelf over zegt:
Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices. (bron:
Blog Google)
Veel marketing- en webdesignbureaus gebruiken dit nieuws om mensen over te halen NU een nieuwe responsive website te nemen of hun huidige website om te laten bouwen. Ze brengen het nieuws alsof je straks helemaal niet meer gevonden wordt in Google als je site niet mobielvriendelijk is.
Maar ze ‘vergeten’ een klein detail in hun communicatie over de update in Google: Het is waar dat Google de mobielvriendelijkheid van websites zwaarder mee gaat wegen, maar niet voor alle zoekresultaten, het gaat hier alleen over de mobiele zoekresultaten én het is slechts een van de rankingfactoren. Natuurlijk kan het zijn dat ze het in de toekomst ook mee gaan wegen voor alle zoekresultaten, maar daar is momenteel nog geen sprake van.
Alleen bij zoekopdrachten op mobiele telefoons gaat Google dus voorrang geven aan sites die mobiel geschikt zijn. En terecht, want Google’s oogpunt is dat ze het beste resultaat aan hun klanten (jij als zoeker dus) bieden. Een site die niet geschikt is voor mobiel gebruik laten ze daardoor liever niet zien als iemand vanaf zijn mobiele telefoon zoekt. Dit zou immers minder goed ervaren worden door een te klein lettertype, veel scrollen en zoomen, etc. Tenzij… dit de enige site is die relevant is dan zullen ze de site evengoed laten zien, responsive of niet. Maar meestal ben je natuurlijk niet de enige dus wanneer je concurrenten wel responsive zijn is dit natuurlijk niet handig voor je vindbaarheid. Je wordt dan gewoon niet meer gevonden vanaf mobiele telefoons.
Klaar voor de toekomst
Hoeveel bezoekers je website mobiel bezoeken is een beetje afhankelijk van je doelgroep. Er zijn doelgroepen die meer via hun mobiel dan via hun desktop op je website kijken, maar bijvoorbeeld bij zakelijke diensten zie je dat desktop gebruik toch nog zo’n 80 tot 90% is. Bij consumentenzaken zoals horeca, webshops voor jongere doelgroepen e.d. zie je het percentage mobiele bezoekers al veel hoger liggen, 40 tot 60% van de bezoekers kijkt daar via hun mobiele telefoon. Heb je deze doelgroep dan had je de mobielvriendelijkheid dus eigenlijk allang op orde moeten hebben.
De trend is dat steeds meer bezoekers via hun mobiel zoeken. Het kan dus zeker geen kwaad om hierin te investeren en ook je mobiele klanten een optimale weergave van je website te bieden. Maar laat je niet misleiden door de slimme marketeers die inspelen op het urgentieprincipe van onbewuste beïnvloeding en beweren dat je na 21 april helemaal niet meer gevonden wordt in Google als je site niet responsive is. Dit is echt een overdreven benadering.
Mijn advies
Kijk naar je doelgroep en hou de trends in de gaten. Bekijk eens via Google Analytics hoeveel procent van de bezoekers je website mobiel bekijken. Neem dit mee in je keuze of je nu voor een responsive website kiest of het liever nog even uitstelt.
Soms is het slimmer om je budget (eerst) in iets anders te investeren, bijvoorbeeld in marketing om te zien of je product überhaupt voldoende aanslaat bij je doelgroep. Dan kun je daarna alsnog met een goed gevoel verder investeren om je online presentatie te optimaliseren. Ik zie helaas nog te vaak dat ondernemers maar blijven sleutelen aan hun website en SEO terwijl ze zich veel beter eerst op hun aanbod kunnen concentreren.
Moet je nog een nieuwe website (laten) maken? Als je dan toch bezig bent raad ik aan om wel gelijk in een responsive website te investeren en/of een goed responsive thema te kiezen. Je bent dan meteen klaar voor de toekomst!
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.
Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?
De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.
Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Hoi Marjon,
Eindelijk helder inderdaad. Wat een ophef soms en wat een stress! Dank je wel voor deze uitleg.
Graag gedaan!
Dank voor je heldere uiteenzetting die alles wat relativeert.
Graag gedaan Hanneke!