“Waarom zou ik nog een eigen website willen als er zoveel andere online mogelijkheden zijn?”
Een goede vraag die onlangs in m’n mailbox belandde. Ik heb hier al eens vaker interessante discussies over gehad en het is goed om eens over na te denken.
Veel online mogelijkheden; Website vs Social Media
Op dit moment heb je ontzettend veel mogelijkheden om je online identiteit te uitten. Je kunt je doelgroep via allerlei Social Media kanalen bereiken, er zijn diverse tools om online makkelijk een mooie pagina in elkaar te knutselen. Waarom zou je eigenlijk nog een ‘gewone’ website willen?
Tja… ik vind dat er nog wel wat redenen zijn (en nee, niet alleen omdat ik zelf website bouw ;)), denk bijvoorbeeld aan;
1. De houdbaarheid van het medium
Wat nu hot is kan volgend jaar verdwijnen. Weet je nog dat Hyves het kanaal was waarop iedereen met elkaar communiceerde? Veel bedrijven sprongen erop in om er aanwezig te zijn, volgers werden verzameld, want ja, dat was de plek waar het internet 2.0 gebeurde. Totdat… Facebook in opmars kwam en Hyves steeds meer een spookstad werd…
Social media kanalen volgen elkaar in een vrij rap tempo op, je weet niet hoelang Facebook nog dé place-to-be zal zijn… Natuurlijk is het leuk als je veel likes verzameld hebt voor jouw bedrijfspagina, maar als volgend jaar Google+ ineens in opmars is en Facebook uit de gratie moet je je volgersschare weer helemaal opnieuw opbouwen. En heb je jouw gegevens, die je misschien in jaren hebt opgebouwd, dan nog wel tot je beschikking?
2. Wie is de eigenaar van de gegevens?
Stel je voor dat het bedrijf achter de online dienst failliet gaat, of er gewoon mee stopt. Wat gebeurt er dan met jouw data en gegevens? Je zou het zomaar kwijt kunnen zijn als dit de enige plek is waar je een online relatie met je volgers hebt opgebouwd.
Alles wat je online zet op social media, of bij een andere online dienst, is afhankelijk van de eigenaar van dat kanaal / die dienst. Soms hebben ze hun voorwaarden zelfs zo opgesteld dat ze eigenaar van deze gegevens worden of jouw gegevens voor andere doeleinden mogen gebruiken.
3. Mogelijkheden voor conversie en analytics
Op je eigen website heb je veel meer mogelijkheden om de conversie op je website te beïnvloeden (conversie = hoeveel bezoekers daadwerkelijk iets aanvragen / kopen). Je kunt bijvoorbeeld op diverse strategische plaatsen op je website vertrouwen wekken (denk aan logo’s van keurmerken, supportmogelijkheden, testimonials, geruststellende beloftes, etc). Op je social media kanaal heb je daar een stuk minder ruimte / vrijheid voor.
Bovendien kun je de bezoekers op je website analyseren middels webstatistieken. Veel uitgebreider dan de summiere informatie die je over je bezoekers op de social media kanalen krijgt. Waar haken ze bijvoorbeeld af? Wat is populair? Waar wordt op gezocht? etc… Je kunt je bezoekers beter leren begrijpen en daar op inspelen.
4. Doelstellingen van de social media bedrijven
Wat is de doelstelling van de social media bedrijven als Facebook, Twitter, Linkedin, etc zelf? Ze zijn tenslotte een commercieel bedrijf en willen dus op een of andere manier inkomsten genereren. Vaak komen de meeste inkomsten vanuit adverteerders dus ze zullen er alles aan doen om zoveel mogelijk advertentieinkomsten te genereren. Jouw bedrijfsdoel als gebruiker van het medium is niet hun 1e prioriteit.
Een eigen website als thuishonk
Ik pleit daarom voor een eigen website als vast ’thuishonk’ waar je zelf de volledige controle in eigen beheer hebt. Probeer je social media kanalen te zien als uithangborden waarmee je mensen naar je website kunt leiden. Zie je website als een stevige basis waarvandaan je naar buiten treedt en waar alle andere kanalen naar terugverwijzen. Dit zou de plek moeten zijn waar de bezoeker klant wordt.
Doelgroep bereiken
Nog beter is het om je website ook nog te koppelen aan een nieuwsbriefprovider. Probeer je bezoekers over te halen zich te abonneren op je nieuwsbrief zodat je de mensen die jou en/of je diensten interessant vinden ook daarna nog regelmatig kunt bereiken.
“Maar je kunt ze toch ook via Facebook / Twitter / Linkedin etc bereiken?” Hoor ik je denken. Jawel, maar… Hoeveel mensen zien je berichten ook daadwerkelijk? Door een speciaal algoritme dat Facebook voor de tijdlijn gebruikt ziet maar een deel van de mensen die je pagina liken je update voorbij komen. (Je kunt bij je Facebookpagina zelf in je statistieken bekijken hoeveel mensen je bericht daadwerkelijk gezien hebben.) Op Twitter is het nog vluchtiger, alleen degenen die op dat moment op Twitter zitten zien je bericht voorbij komen. Op LinkedIn plaatsen mensen over het algemeen de minste updates en dit platform heeft, voorzover ik weet, ook (nog) geen speciaal algoritme waardoor je niet alle updates ziet. Toch is je bericht ook daar na +/- een dag uit het zicht verdwenen. Natuurlijk is alles ook afhankelijk van hoeveel mensen en bedrijven je doelgroep nog meer volgt. Hoe meer ze volgen, hoe minder ze zien.
Erg belangrijk dus om je doelgroep ook op een andere manier te kunnen bereiken. Via e-mail is daarvoor een handige, laagdrempelige manier. Maar zorg er wel voor dat je iets van waarde levert (informatie, tips of andere nuttige zaken), anders hebben mensen geen reden om jou te blijven volgen.
Conclusie
Gebruik je website als een vast baken in woelig water, zeker als je een lange termijn doelstelling hebt met je bedrijf of merk. Dit is de plek waar je alles zelf in beheer hebt, waar je mensen naartoe kunt verwijzen vanaf allerlei andere plaatsen online. Je bent hierdoor een stuk minder afhankelijk van de online diensten, die snel opkomen en soms even snel weer verdwijnen.
Wat denk jij? Zullen websites zoals we ze nu kennen verdwijnen?
Ik ben benieuwd wat jouw mening hierover is. Zullen vaste websites in de toekomst verdwijnen? Of wordt de eigen website straks de rots in de woelige internetbranding?
Meer lezen? Dan vind je dit artikel vast ook interessant:
6 Reasons the Website (vs. Social Media) Should Be the Ultimate Destination for the Brand