Deze keer een vergelijkingsartikel over de live chat mogelijkheden voor op je website!

Waarom zou je dit willen?

Misschien heb je het al eens meegemaakt: je bent op een site aan het rondkijken, leest wat informatie over de dienstverlening van dat bedrijf en er komt een vraag op in je hoofd. Of je twijfelt over iets, “heb ik dit goed begrepen zo?” Wat zou het dan handig zijn als je ziet dat een medewerker van het bedrijf online is en klaar staat om jou van antwoord te voorzien? Perfect toch? Ik heb het zelf al meerdere malen naar tevredenheid gebruikt als klant en heb het een tijdje op mijn eigen site toegevoegd.

“Hoe duidelijk je ook denkt te zijn in je uitingen: je klanten hebben altijd vragen. Met een online chatservice sta je snel voor ze klaar!”

Maar m’n klant kan toch ook gewoon bellen of mailen?

Ja, dat kan ook en zal ook gerust nog gedaan worden. Maar in de praktijk ligt die drempel voor sommige mensen toch net ietsje hoger dan chatten. Bij een aantal live chat mogelijkheden kun je ook gelijk zien of er iemand online is waardoor je zeker weet dat diegene beschikbaar is en niet in bespreking, etc. Daarnaast kan chatten sneller zijn, bijvoorbeeld bij een korte vraag om iets te checken. De klant wordt daarnaast niet uit z’n research- of bestelproces gehaald maar blijft in de juiste omgeving om de bestelling af te ronden.

De nadelen van online chat-service

Ik heb de chatfunctie een tijdje op mijn eigen website gebruikt. Het werkte op zich heel leuk om veelal potentiële klanten op die manier te helpen. Ik ontdekte echter ook al snel wat nadelen:

Storingsfactor
Regelmatig kreeg ik berichten van bezoekers op mijn website. Natuurlijk moet je die snel beantwoorden, een online chatservice zonder of met een te late reactie is immers niet zo’n mooie service, zeker niet in ons what’s-app tijdperk 😉 Dit bleek soms lastig in de praktijk met werk waar enige concentratie voor nodig is. Ik kreeg zelf ook veel vragen over hoe iets gedaan moet worden op webdesigngebied, blijkbaar wekte ik met de chatfunctie de indruk dat ik een soort gratis online adviseur ben. Af en toe is het best leuk om wat vragen te beantwoorden, maar als het je betaalde werk in de weg gaat zitten is het tijd om ermee te stoppen, op een gegeven moment heb ik daarom besloten de chatfunctie toch maar weer te verwijderen.

Offline?
Zoals Sander in de reacties terecht aangeeft: “Kan een live chat functie ook een negatieve invloed hebben, bijvoorbeeld wanneer de chat functie veelvuldig de status ‘offline’ toont tijdens kantooruren. Dit kan suggereren dat je niet aan het werkt bent of dat je niet open staat voor contact tijdens deze uren (terwijl je hier uiteraard wel voor open staat)”

De nadelen spelen naar mijn idee vooral voor ondernemers die zelf ook het uitvoerende werk doen. Als je iemand in dienst hebt die zich volledig op klantenservice of verkoop kan richten zijn deze nadelen natuurlijk alweer van de baan.

De mogelijkheden van live-chat services op een rijtje;

Er is veel mogelijk, ik heb de beste oplossingen voor je op een rijtje gezet. Zowel betaalde systemen als gratis mogelijkheden.

clickdeskOnline live-chat systemen

clickdesk2

Deze systemen kunnen d.m.v. een stukje code of plug-in in je website geïntegreerd worden en tonen daarna aan bezoekers een pop-up venster rechts onderin het scherm. Vaak hebben ze een gratis beperkte versie waar je bijvoorbeeld niet alles qua uiterlijk en berichten in kunt stellen.

Voordelen:

  • Makkelijk te installeren en te gebruiken d.m.v. een stukje code in je website.
  • Geen speciale software nodig.
  • Vaak te integreren met diverse bekende (CRM) sytemen.
Nadelen:

  • In de meeste gevallen zijn er maandelijkse kosten aan verbonden, zeker als je gebruik wilt maken van geavanceerde instellingen.

 

Hieronder een overzicht van live chat systemen voor als je even rond wilt kijken, uiteraard hebben deze systemen het chatsysteem zelf ook in gebruik op hun website waardoor je gelijk kunt zien of het systeem aan de klantzijde je aanspreekt. In de meeste gevallen kun je ook eerst aanmelden voor  een proefperiode, dus je kunt het altijd eerst een paar weken uitproberen.

Systeem Kosten
 ClickDesk Gratis light versie, meer functionaliteit vanaf $ 19,99 p/mnd
 Olark Vanaf $ 15 p/mnd
 SnapEngage Vanaf € 49 p/mnd
 Zopim Gratis light versie, meer functionaliteit vanaf $ 11,20 p/mnd
 LiveChat Vanaf $ 16 p/mnd
 LiveHelpNow Vanaf $ 21 p/mnd

 

Moeilijk kiezen? Bekijk deze reviewsites eens:


 

livechat-wordpress

Chatfunctie in WordPress inbouwen

Met een speciale WordPress plug-in kun je in WordPress een chatfunctionaliteit inbouwen. Er wordt een geluidssignaal afgespeeld als iemand een bericht achterlaat. Het chatvenster kan zowel in een aparte pagina als in de sidebar of footer van de website getoond worden.

Voordelen:

  • Makkelijk te installeren en te gebruiken.
  • Geen speciale software nodig.
  • Gratis te gebruiken.

 

Nadelen:

  • Bij veelvuldig gebruik moet de webserver voldoende capaciteit hebben.
  • Je moet je website online laten staan om het geluidssignaal voor een nieuw bericht te horen.

 

 

Twitter gebruiken

tweetJe kunt een speciale “Tweet naar mij” button van Twitter installeren. Als mensen daarop klikken kunnen ze direct een bericht naar je toesturen via Twitter. Uiteraard moet je dan wel een programma op je computer hebben draaien die @mentions direct laat zien anders zal je reactie mogelijk te lang op zich laten wachten.

Voordelen:

  • makkelijk te installeren en te gebruiken
  • hulpvragen zijn terug te vinden op twitter
  • gratis te gebruiken

   

Nadelen:

  • hulpvragen zijn openbaar
  • geen online en offline weergave waardoor reactie (te) lang uitblijft
  • gebruiker heeft twitter nodig om het te kunnen gebruiken

 

Vragen of hulp nodig bij installatie?

Heb je vragen over deze live chat systemen of wil je graag hulp bij de installatie ervan? Ik kan je deze zorgen uit handen nemen zodat jij ook live kunt chatten met jouw potentiële klanten.

Neem contact op voor meer informatie!

Marjon Saft
Je hoeft de techniek van je website niet helemaal alleen te doen. Als online professional of VA ben je veel met je website(s) bezig. Er zijn momenten dat je wel wat hulp kunt gebruiken, zeker als het gaat over de techniek en het onderhoud.

Website struggles leveren frustratie op en verslinden je kostbare tijd. Hoe heerlijk is het dan als je aan kunt kloppen bij iemand met veel kennis en ervaring van WordPress en andere online tools. Iemand die zelf al heel veel geprobeerd heeft en daardoor sneller met een oplossing kan komen?

De afgelopen 8 jaar heb ik ruim 200 klanten mogen helpen, waaronder veel VA's die mijn hulp ook inschakelen voor websites van hun klanten. Dus loop je vast op een technisch probleem bij een website? Laat mij je project weer in beweging brengen.

Stuur me een mailtje met je website uitdaging en ik laat je weten of en hoe ik je kan helpen. Let's FIX it!
Marjon Saft on FacebookMarjon Saft on InstagramMarjon Saft on LinkedinMarjon Saft on Twitter